July 3, 2009

Sang Kancil dan Sang Buaya

Adapun mama adib sudah amat jemu membaca koleksi buku-buku kegemaran my adib.

Alakian semalam, akupun mendengarkan satu cerita untuk anakda tersayang.

(lampu di padam siap-siap sebab aku nak dia tidur awal.)

Pada asasnya mama adib ingat-ingat lupa akan cerita tersebut, di kelentungnya lebih, tapi dengan penuh bersemangat dan gaya bercerita.


Di pendekkan cerita sinopsisnya cam gini

sang kancil tolong sang buaya yg tersepit oleh batang kayu, lepas tolong buaya itu ngap kaki sang kancil.tapi oleh kerana kebijaksanaan sang kancil dia terlepas.

(lepas abih bercerita baru aku ingat bukan kaki kancil kan yg kena ngap ha ha)

waktu ku bercerita aku letak laa bantal atas badan adib, ala-ala contoh, adib tu buaya n bantal adalah batang kayu

wah sungguh bersemangat ku bercerita, my adib memang terkebil2 jer.

lepas bercerita dia minum susu dan lena.


Esoknya...


jeng jeng jeng


ku kejut dia bangun,
bingkas dari tidur,terus dia cakap

"mama, tengok mana ada buaya kat rumah kita??"


tak tau laa beb, dia bawa ke mimpi kaa, dok teringat-ingat kaaa, tentang cerita malam tu.

tp itu laa ayat memula dia keluarkan bila bangun tidur.

aku pun cakap kat dia,

" memang laaa, semalam mama cerita jer,"

"tapi mana buayanya ma"
'buaya dalam buku laaa, mamakan cerita jer"
"mana buku??"

"ooh kat kedai,nanti mama beli"

ha ha nak tergelak aku, rupanya idak le dia faham ku bercerita ajer.


lepas tu dalam kereta, semasa nak hantar dia ke school dia ulang lagi

"mama, buaya tu crocodile kan, adib bukan buaya, adib orang"

hmmm



5 comments:

Masayu said...

sungguh bijak abang long!

Sayang.Ibu said...

kahkahkahhhh...sungguh memberi impak cerita ko tu...

Mama Adib said...

Korang

sampai ke hari ini anak aku dok tanya, mama mana buku crocodile dan sang kancil tu *wink*

me_czar said...

Saya pun pernah, sbb dah jemu baca buku yang sama, cerita pasal kancil & buaya ni dalam keadaan lampu dah padam.
Alih-alih ntah apa yg saya merepek sbb bukan Muqry & Nuryn yang terlelap, ibu diaorg rupanya. Ahaks

mamaDhea said...

kahkahkah!

hamikk ko.. pi belikan cepat.. :P