May 26, 2009

Flat vs Aktif = Dilemma

Semenjak dua menjak ni, mlm jer ku tubuh aku start flat, serba tak kena, nak baring tak selesa, duduk tak selesa tapinya amat mengah dan penat sekali




bebeza dgn my adib yang amat aktif sepanjang masa.



Malam-malam rutin my adib standard laa 613 wajib pasang, kejap2


  1. kayuh basikal

  2. main dengan doh aiskrim dia

  3. main puzzle

  4. main color2

  5. buat matematik

  6. buat abc

  7. kembali kepada rutin di atas semula

mama dia?? mesti ada sebelah melayan terutama kalau dia buat xtvt 2-6


semalam ku memang penat giler, memang nunggu masa handdy manny abih jer.


abih jer handy manny ku tutup tv, tetiba


"mama, kita belum baca buku"


hu hu ikutkan hati mau jer aku tak peduli permintaan dia, tapi fikirkan anak minta benda baik, nak baca buku, jadinya separuh mata ku layan dia.

tengah baca, ku rebahkan badan

"aik mama, mana boleh baca sambil tidur"

"takpe adib baca mama dengar k"

"mama, kenapa tutup mata, nanti adib takde kawan"

"adib kawan laa dengan bb, mama nak baring jap"

"bb belum keluar laa, apa laa mama ni"

uwaaaaaaa terpaksa ku gagahkan diri bangun balik.

habis satu buku, satu buku lagi dia amik

(dlm hati aku, serius nak jer paksa dia jgn baca buku hu hu kijam betul mama adib)

abih buku kedua dia nak buku ke 3

"kita baca esok yea"

"alaa adib nak baca buku lagi"

"hmm buku tu, mama lupa laa simpan kat mana" alasan

"esok kita cari dan baca buku tu yea"

sik baik dia terima alasan aku.

apa motifnya entry ni??

  • rasa bersalah kat anak, dia nak blajar aku lak suruh tutup buku, tidur
  • tapi aku rasa, lewat malam pun tak elok layan permintaan anak, esoknya mau dia bangun lambat, siapa susah, mak jugak yang susah.

apapun mak memang dilemma bila kes-kes gini












9 comments:

CY3.5 said...

diri kena jaga jugak nyah.. dia dapat terima alasan kau tu dah cukup baik dah.. hihi

mamaDhea said...

btol ape CY3.5 ckp tu nyah.. take care okies! ;)

muah utk adib..

Sayang.Ibu said...

salam singgah mama adib.. i link yours yerrr...;)

Mama Adib said...

CY / Mamadhea

tq beb, hu hu mak bukan apa, rasa bersalah, anak terajin, mak dia lak ter tak larat.

Sayang Ibu

sila-sila :-)

Masayu Ahmad said...

Penat macam manapun, rehat kena cukup.

Fid said...

ko tau aku cari button komen tak jumpa hahaa
kahkahkah
alahai adib!

Mama Adib said...

Masayu
Baik cik puan..

Fid
tau takpe, itu laa anak teruna kesayangan aku

Fid said...

anda dapat award

Mama Adib said...

tq beb, mak dah pun g amik award tu *wink*