Lilypie Kids Birthday tickersLilypie First Birthday tickers

April 21, 2009

Saya sudah, anda bagaimana??

Hari ni saya sudah selamat membuat lawatan ke pesta buku @ PWTC
Kebanyakan buku yang di beli adalah buku-buku untuk my adib.

idak ler sakan sangat, balik tadi campur campur semua dalam RM196.40 di belanjakan he he


Semalam saya juga telah berjaya mendeclare pendapatan saya kepada en income tax.

anda pula bagaimana.


apapun saya ada persoalan,
1. bagaimanakah anda menyimpan resit pembelian buku-buku dan sebagainya sbg bukti tuntutan pelepasan bagi cukai.

2. adakah anda menyimpan selama 7 tahun sebagaimana yang di kehendaki.

Jika saya hu hu simpan., Tapi kalau di suruh mencarinya saya tidak tahu di manakan resit-resit itu berada, setengah dlm env itu, dah setengah dalam env ini.

7 tahun simpanan?? setakat ini tidak sama sekali hu hu hu yang tahun lepas pun tak tahu di manakah ia.


Pst : Seandai LHDN membuat spot check memang saya akan kantoi


9 comments:

Ms Lola said...

aku tgk tajuk je aku dah agak dah pasai apa... AKU BELUM! dok bertangguh lagi nih

cts said...

sy sudah buat filing minggu lepas..tk sabaq nak tunggu refund..
setakat ni, resit2(beli buku) yg sy simpan start YA2007..Sebelum2 ni beli buku, tapi tak simpan resit..sy simpan resit sy dlm file..resit kecik, sy akan lekatkan di atas A4 paper..and letak dlm file:) hopefully file tu tak hilang la kan..7 tahun lama tu..

Masayu Ahmad said...

belum sempat nak ke sana lagi. jangan lupe amik award yer.

FAM said...

aah la ML, dh tau dh mesti ada pasal declare2 nih. tu la..7 thn tu..7 bulan pun belum tentu blh simpan. usually we all simpan dlm cabinet. 1 laci tu mmg mcm2 ada.

mamaDhea said...

apekata tampal kat A4 & fotostat resit2 tu dan simpan sebagai back-up.. ;)

Mommy Harith Hannah said...

Kalau simpan resit pon kan, tak payah tunggu 5 tahun, tahun depannya sure ink kat resit tue dah pudar. Tol tak?

Cehh, alasan... ekeke... :p

MS said...

best tak pesta buku tahun nie?

mazlyna said...

hahhaha....ku pun akan kantoi klu kena spot-check mintak resit buku....guna yg ni lah nak less kan bayar cukai....huhuhu

MS said...

MN
apa lagi he he

S
tahun ni ku berjaya mengejas dan menjadikan LHDN utang aku 10.15 cent keh keh tapi tak mau minta loo, halal2 nati kang dia buat spot check mati aku.

M
TQ,nati saya ambil dgn gumbira

MD1
ku kejap laci, kejap env, kejap dlm kereta hu hu sungguh tak berdisiplin.
tahun ni nak cuba buat filing.

MD2
wah canggih idea hang, hang memang buat gitu ker.

A

iya betul. (keh keh alasan)

MS
maaf tak mampu nak compare, 1st time g pesta gini, apapun boleh laaa banyak publisher

M
itu ler pasal, camne ni, dah le buat semaximum mungkin bab2 beli buku ni

Powered By Blogger