Lilypie Kids Birthday tickersLilypie First Birthday tickers

September 1, 2009

My New Maid Pembantu i like it!!!

Dulu aku pernah post kan satu entry tentang dilemma samaada nak ambil maid atau tidak.


Alhamdulillah sekarang aku sudah mendapat pembantu yang sangat boleh di percayai dan rajin.


Teramat rajin tapi orangnya amat kecil molek, memula dapat macam tak percaya yang dia akan menjadi pembantu aku.

Sebenarnya dia yang beria-ria nak tolong aku.. jadinya dah ada orang sudi menghulurkan khidmat ku 1000 kali looo menerimanya.


Mutu kerjanya biasa-biasa jer, kadang-kadang ku pejam mata, tapi kadang-kadang aku berangin, banyak kadang ku kena buat smula. peeeh

Memang gini ee risiko bila ada pembantu

Tapi ok laaa ada pembantu dari tiada betul tak???


Setakat hari ni dia telah banyak menolongku

  1. Mencuci pingan-mangkuk (kerja yang paling d gemari), best sangat ke cuci pinggan mangkuk tu?? pantang laaa tengok aku kat dapur dia akan terus berada d sinki.
  2. Ketuk ketuk ketuk (tolong menumbuk)
  3. Bersihkan stand fan (tapi aku kena tolong bukakan kipas tersebut kerana dia tak cukup kuat sangat) hari-hari tanya; "bila lagi kita nak basuh kipas" tak faham aku ha ha
  4. Mop lantai .ini pun dia suka tanya,bila nak mop lantai
  5. Membantu mencarik roti dan membuat bread puding (hari-hari tanya bila lagi nak buat)
  6. Membasuh baju my adib, sampai je di rumah,dia terus meluru ke bilik air. amik baju dan sibuk minta berus.., cuma satu laa kalau ku tak larang habis rasanya semua shower cream yang ada kat bilik air tu.
  7. Buat susu untuk my adib,sampai aku berperang-perang dengannya. Yea laa mak tak suka laa orang lain buat susu untuk anak sendiri keh keh. lagi satu dia tak reti masukkan susu dalam botol, mesti tumpah, nak mengelap satu kerja lak.
  8. Melipat kain ; jangan sesekali betulkan walaupun lipatan agak lintang pukang
  9. Menjemur kain; pun jangan sesekali betulkan walaupun dia jemur tidak menepati spec.
  10. Menguli doh
  11. Selepas makan, bagi jer kain lap, dia akan tolong lap table tapi kekadang segala mainan anak aku pun dia tolong lap dengan kain tu... berangin jugak rasanya.
  12. Buat dan hidang air untuk aku dan en hb, bergelas-gelas beb dia suruh kitaorg minum



nak bagi banyak-banyak kerja dia macam tak berapa biasa lagi, jadi ku bagi laa sikit-sikit dulu kerja ikut kemampuan dia.


Kos pembantu ku ini amat tidak ternilai

























































dia perlukan kasih sayang, perhatian, sediakan makan minumuntuknya dan layan dia main.


Ini lah pembantu kesayanganku







































































































































































































































































"buk dah siap, mau cuci apa lagi yaaaa"


update : kerja terkini dia suka buat, blend buah, then tapis (almaklum ku guna blender biasa jer) carot ka epal kaa hari2 minta.. tukang minumnya aku sorang.

14 comments:

Fara said...

cayalah adib....kecik2 dh pandai tlg mama. walaupun selepas itu, mama kena tolong buat keje semula :)

eZa said...

sabo je lah! :P

Unknown said...

hehehe. aku baru je nak sound, 'eh maid ko nih suka benor main air'. hahaha. adib rupanya. bagus. bagus. contoh abang yang baik.

IntanSham said...

boleh buat menantu nihh...hehehheee

~Umi.Sufira~ said...

hahaha...lawakla entry nih!:P

FAM said...

ohh..jenuh mak scroll tau! pembantu ni buat part time tak? ngeeeee

Unknown said...

wowww.. rajinnye pembantu ini... heheheheh....

Arif Iskandar said...

wat suspen je..baru igt nak tanya2 dpt maid tu katner..ghajin bebeno..

KV said...

akak tak tahan bab susu nak buat sendiri. Tekanan woh!

MS said...

Fara

harap-harap sampai ke besar laa dia akan rajin gini

eZa

memang banyak kena sabor tau. Kekadang meletup jugak aku

Zety

sangat suka okeh itu air..

Intan

oo boleh ajer

US

tak lawak sangat pun kalau hang kena kemas balik benda yang dia sepahkan tuh.
time tak penat aku layan je, time penat dan nak cepat, berangiiiiiiiin jer

MommyDania

Amik laa, kalau hang sanggup kemaskan balik apa yang dia kerjakan ha ha

Lailasani

sangat rajin okeh

Arif Iskandar
he he payah nak dapat tau

KV
yaa kekadang sangat tertekan

kekadang ku buat lantak ko laa adib.dengan harapan dia rajin sampai ke besar

yaya said...

adoi kelakar betul entry hang nih... bbik adib ya dtg dari seberang....

MS said...

Yaya

ada masa klakar fikirkan.... oops bagus kita bagi peluang kat anak mencuba.

Tapi ada masa ku berangin jugak beb, penat nak kemas balik

Ealyie said...

Adib,
sila datang ke Pasir Gudang dgn kadar segera! Khidmat mu diperlukan di sni. ASAP!!!!!!!

;P

MS said...

orait aunty elly

mama pun terkinja-kinja nak jumpa aunty ha ha

Powered By Blogger