Lilypie Kids Birthday tickersLilypie First Birthday tickers

July 6, 2009

My Adib

Catatan tentang my adib lagik.

muah muah muah korang muak baca pun sila laa baca, tujuan utama aku blogging nak catat perkembangan anak aku, tidak kalu mak takut mak terlupa cam bilakan dia 1st time panggil aku mama, bila dia start tumbuh gigi etc yaaa manusia mudah lupa, harap-harap blog ini akan wujud sampai bila-bila.

Perkembangan 1
  • As at June 2009 my adib dah tau menghafal dua suku kata, he he kenapa ku kata hafal,
  • Memula aku notice dia tau dua perkataan masa cuti sek hari tu, dia terbawa balik kertas yang cikgu dia ajar, laju giler dia baca segala 2 suku kata tu, bila aku cuba skip or tunjuk secara rawak dia akan marah

  • "mama, mana boleh camtu, cam ni laaa" sepantas kilat dia boleh baca

  • sekarang dia dah boleh di tanya secara rawak.(tapi tetap hafal)
  • sebab kalau aku sebut S.A bunyinya? dia akan jawab "sa"
  • B.O = BO , L.A = la
  • bila aku tunjuk perkataan "bola" terus tak tau apa kah kah kah
  • kesimpulan anak aku tengah menghafal. ahak.
Perkembangan 2
  1. Sayang sayang dengan bb kat dlm perut mamanya.. hari-hari mau cium tummy mama
  2. Aku rasa dia takkan dengki sangat kut dengan bb nanti, sebab bila aku dukung bb kengkawan aku, setakat ni dia takde dengki langsung. hmm bagus ni
  3. oooh sangat suka mengutuk perut mama makin buncit, perut adib tak buncit, tengok.
Perkembangan 3
  1. Kerap mengidam. boleh?? ku rasa dia tengah belajar tentang perbezaan penggunaan bau, rasa,lihat dan dengar

  • contoh penggunaan ayat mengidam
"mama, adib kat school lagi dah rasa mee sedap mama" padahal mee pun takde lagi kat
rumah aku
"adib rasa nak makan roti boy laa ma, masa kat school tadikan, adib dah rasa roti boy"
"hmm sedapnya adib "rasa" durian"
setakat hari ni semua dia bantai penggunaan rasa walau pun ayat sepatutnya "bau'
kalau lari sampah lalu,
"kenapa adib rasa busuk"

Perkembangan 4

  • Sangat rajin nak menolong mama
  1. Adib dah berjaya tolong mama mencuci kipas sendiri. tapi mak la yea tukang buka kipas tersebut.
  2. Bancuh susu sendiri. Ini aku dalam dua antara nak bagi dengan taknak, pantang aku alpa mesti bersudu-sudu dia letak susu.
  3. Minat memasak. uwaaaaaaa... nak jadi Chef Wan ke adib oooi, mama ko malas ke dapur ko plak sibuk nak tolong mama kat dapur
  4. Nak mencuci sendiri plate, bowl, fork dan apa jua bekas yang di gunakannya. Hatta botol susu pun nak basuh sendiri. - yang ini mak tahan abih berkecah dapur aku, basah sgala baju dia dan kawasan sewaktu dengannya.
  5. ok laa lulus laa tuh

Perkembangan 5
  1. Blajar teknik kencing macam mama kah kah kah
Yang ini ku paling tak tahan,

my adib selama ini ku ajar, kalau nak kencing mesti buka seluar, tapi tetap berdiri laa kan kencing (walau pun mama dia ajar mencanggung tapi mungkin di rumah pengasuh adib di ajar berdiri time kencing)

Ya puan puan walaupun anakku boy, dia tak reti kencing style keluarkan itu bird jer lepas tu pancut.

Adapun 2 hari lepas, ku tengok kenapa takde seluar dia kat depan pintu toilet, ku intai kat bilik air, hu hu lencun itu seluar

"adib kencing dalam seluar ke"
"tak laa mama, adib cuba kencing macam mama"
"kencing macam mama?"
"aaa, mamakan kencing tak buka seluar"

budak bertuah, dia tak tau mama dia kencing mencangkung tak berdiri mcm dia.

nak tak nak terpaksa laa aku demonstrate teknik ku kencing. Boleh???

oops, semasa teknik di tunjukkan aku tak buka spender yaaa, ahak nati tak pasal2 dia pergi bercerita kat school dia nanti lak


Sekian............................................

pst : ini entry di buat at 6.00am ,gigih tak aku?? ini gara2 takleh tidur laa ni, dari kul 3 pagi tadi ku meronggeng depan tenet nih.

3 comments:

Emma said...

miahaha... very d sx la cite pasal kincing tu..

-mama emma-

FAM said...

hahahahahah!! xlarat baca tang demonstrate kencing tu. obscene tau!! kah kah kah

MS said...

PI and MD

yaa ku pun leh gelak sensorang fikirkan anak bertuah aku ini amat suka meniru mamanya

Powered By Blogger