December 4, 2008

Selamat Menyambut Raya Korban

keh keh mak beria kan.. aku kan orang kelate raya puasa ke haji ke dua-dua penting dan meriah bagi kitaorg.

meh ku citer sikit beza raya puasa dan haji di mata aku dan keluargaku

1. Raya Puasa

  • Dirayakan selepas kita berpuasa selama sebulan
  • Mak mak akan bersemangat buat kuih raya tak pun beli kuih tunjuk-tunjuk
  • duit raya perlu d sediakan bagi kanak-kanak riang.. pemberian duit raya harus
  • sessi jalan raya umah saudara mara dan kenkawan

2. Raya Haji

  • Dirayakan pada 10 Zulhijjah
  • Mak mak takde istilah buat kuih raya kalau ada pun skit bebenar takle seberia raya puasa tapi tapai dengan ketupat palas tetap wajib laa yea
  • Acara paling bermakna adalah korban lembu ke kambing ke unta ke tapi biasanya family aku lembu je laa
  • Selepas semayang raya maka kitaorg akan berduyun2 ke tempat penyembelihan
  • dah jadi tradisi family kitaorg korban
  • Duit raya?? pendapatan kanak2 masa raya haji tidak le sekencang raya puasa
  • Paling best dapat makan daging segar wah lepas tu g mana-mana rumahpun kerja makan daging aja keh keh keh


Pst; Besok malam mak balik kelantan.. turn rumahku kali ini best best best

4 comments:

arina said...

selamat aidiladha! take care dijalan raya :)

mama adib said...

trima kasih cik puan
selamat aidiladha jgk untuk mu..

Masayu Ahmad said...

selamat pulang, kami sekeluarga pulang lambat sikit raya ke tiga baru bertolak.

mama adib said...

masayu

terima kasih.. awakpun hati2 d jalan raya nanti
kita sekali je dalam idup beraya d perantauan.. keh keh tak best langsung raya d KL nih